De Parel hanteert een schoolstandaard van 7 leerroutes om de uitstroom van de leerlingen in kaart te brengen. Deze 7 leerroutes zijn gebaseerd op het landelijk doelgroepenmodel. Met dit model is de school in de gelegenheid om onderbouwd en haalbaar eindniveau goed in kaart te brengen. Hierbij rekening houdend met het benodigde onderwijsaanbod en ondersteuning die geboden moet worden. De 7 leerroutes zijn verdeeld onder drie stromingen (A-B en C stroom) waarin het uitstroomprofiel voor vervolgonderwijs of dagbesteding beschreven staan. De leerroute wordt vastgesteld vanuit het ontwikkelingsperspectief, rekening houdend met didactische, medische psychologische en sociaal-emotionele gegevens. Verandering in deze gegevens kan voor de leerling leiden tot plaatsing in een andere leerroute passend bij de uitstroom bestemming. De schoolstandaard bepaalt voor een groot deel op welk niveau de leerling werkt en welk onderwijsaanbod hij/zij krijgt. Het leerjaar en de stroom vormt de benaming van de groep.
Het is mogelijk dat een leerling die geplaatst is in leerroute 5 qua onderwijsondersteuning beter in ‘de B stroom’ past. In de B stroom wordt meer herhaling geboden. De leerling kan in de B stroom dan leerstof aangeboden krijgen uit leerroute 5. Zo kunnen er leerlingen uit de C stroom Plancius ook de ZML leerlijn volgen in plaats van de Plancius leerlijn. Wel zullen deze leerlingen profijt hebben van de Plancius aanpak met een ervaringsgerichte aanpak. Er zal er altijd een overlap zijn tussen de A-B en C stroom en er worden individuele keuzes gemaakt. Plancius verwijst naar werkwijze die de groep hanteert bij de aanpak van de lesstof.
In de C stroom Plancius wordt met onderwijsassistenten gewerkt, zodat er dagelijks twee onderwijskrachten in de groep aanwezig zijn. De onderwijsassistent werkt ondereindverantwoordelijkheid van de interne begeleiding en orthopedagoog. De onderwijsassistenten verwerken de schoolse activiteiten in hun programma. Naast de onderwijsassistent blijft er een klassen assistent voor de verzorgende taken aan de groep verbonden.